
Ondernemer belicht: Bas van Duivenbooden
Vertel, wat voor bedrijf heb je en wat zijn zoal je dagelijkse bezigheden
Ik heb samen met mijn (inmiddels) vrouw Cindy van der Peet, LOOkX Group opgericht in 1999. Ons bedrijf bestaat dit jaar 25 jaar en wij zijn 20 jaar gevestigd op de Stationsweg (naast de apotheek) in Heiloo. Daarnaast hebben wij een magazijn in Heerhugowaard waar wij de bestellingen verwerken voor onze klanten.
Wij hebben ons eigen LOOkX huidverzorgingslijn en make-up lijn ontwikkeld met laboratoria in Zwitserland en Italië. Wij verkopen onze lijn ‘wereldwijd’ aan distributeurs in China, USA, Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Europa. Dit is de hoofdactiviteit van ons bedrijf.
Daarnaast hebben wij tijdens -en net na – corona twee bedrijven overgenomen en zo zijn we distributeur geworden van andere merken voor de Nederlandse en Belgische markt. Via diverse websites verkopen wij deze merken (iets van 60) direct aan de consument, maar ook aan bijvoorbeeld Douglas, Mooi parfumerie, groothandels en andere webshops.
Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het coördineren van de inkoop van de vele producten en onderdelen die wij nodig hebben op het juiste tijdstip en op de juiste plek binnen Europa, zodat onze leveranciers de juiste onderdelen hebben om het eindproduct te assembleren. Daarnaast spring ik eigenlijk overal bij als er ergens iets niet lekker loopt of als het te druk is. Ik ken natuurlijk alle facetten van het bedrijf en ik ben verantwoordelijk voor de contracten met leveranciers en (grotere) klanten binnen LOOkX. Bovendien ben ik bezig met het controleren van de wetgeving van alle producten, deze wetgeving wijzigt regelmatig binnen Europa.
Welke tip heb je voor de OHO-leden die iedereen zou kunnen toepassen?
Ik denk dat de meest waardevolle tip die ik zou kunnen geven is: de oplossing is vaak dichterbij dan je denkt en vaak is een telefoontje (of langsgaan) zeer verhelderend en kan iemand je een oplossing geven die je zelf niet had bedacht. Doe dit niet per mail, maar gewoon lekker ‘ouderwets’ met elkaar praten.
Steek veel tijd in je relatie met je klant of leverancier. Ga niet altijd voor de korting of laagste prijs maar wel voor goed contact, dan kan de leverancier je weleens zeer welwillend zijn. Ik werk met veel leveranciers al vele jaren samen en dat is prima zolang je weet dat deze prima werk levert voor een goede prijs.
Kun je een leuk voorbeeld geven van een samenwerking met ondernemers in Heiloo?
Al enkele jaren kopen wij verpakkingsmateriaal in bij CiRoPack, niet alleen bruine verzenddozen of tape, maar ook zoals recent een mooie giftbox die wij hebben ontwikkeld voor Van der Valk hotels.
Daarnaast werken wij met Broodzakelijk samen voor onze lunch bij de trainingen die wij verzorgen, regelen wij de jaarlijkse bbq bij LOOkX binnen Heiloo en kopen onze relatiegeschenken zoveel mogelijk lokaal, bijvoorbeeld bij Kado & Zo.
Wat weten we (zakelijk gezien) nog niet van je en wil je wel met ons delen?
Dat ik al sinds mijn 7de – 8ste jaar zeer ondernemend ben. Zo verkocht ik al op jonge leeftijd horloges, geuren en cosmetica. Voornamelijk met die geuren en cosmetica die ik verkocht ging dat echt om grote bedragen op die leeftijd.
Ik organiseerde viswedstrijden en buurtfeesten etc. Ik zocht samenwerkingen met andere jongens en meiden die dezelfde krantenwijk deden als ik (de ene week liep de ene mijn wijk en de andere keer vouwde ik zijn/haar kranten in mijn krantje), scheelde een middag lopen 😊.
Ik geniet voornamelijk van de deals die ik sluit en het pionieren. Zo heb ik net een samenwerking opgestart met de Van der Valk hotels voor Nederland, België en Duitsland en haal ik veel energie uit beurzen draaien in het buitenland. Ik zou daar graag meer tijd voor willen vrij maken. Ik verzand weleens in het regelen van contracten en wetgeving voor cosmetica, verzekeringen etc etc, en daar kan ik nu weer niet van genieten…
Aan welke ander lid van Ondernemend Heiloo geef jij het stokje door en waarom?
Ik geef het stokje over aan Bart en Pauline Moleman van Fysiotherapie Fysio Heiloo. Als je over het algemeen aan een fysiopraktijk denkt, dan denk je niet echt direct aan ‘ondernemen’. Je denkt meer aan een verzorgend beroep, maar het tegendeel is waar: ze doen hele leuke en ondernemende dingen! Dat vind ik mooi om te horen, kortom een interview waard.
-
Vorige bericht
Foto’s Wining & Dining lunch in de Witte Kerk
-
Volgende bericht
Rabobank en Ondernemend Heiloo verlengen hun jarenlange partnerschap